רישום סימן מסחרי – כמה זה יעלה לכם?

רישום סימן מסחרי הוא אחד הצעדים החשובים שנדרשים יצרנים או נותני שירותים לבצע. המטרה שלו היא לסמן את הסחורה או השירות, כך שהצרכן יוכל לזהות אותם בקלות ומבלי להתבלבל עם סימנים אחרים.

סימני מסחר יכולים להיות מילים, אותיות, ספרות, לוגואים, דמויות, צלילים או צירוף של מספר גורמים, כאשר ככל שהסימן מקורי יותר כך קטנים הסיכויים שמישהו כבר חשב עליו קודם. בקשה לרישום סימן, בדומה לפטנט לא תאושר כאשר יש גניבה או דמיון יתר לסימן מסחרי קיים.

בקשה לרישום סימן מסחר מצריכה הליך בירוקרטי, שעיקרו הגשה של טופס ייעודי לבקשה. מה שצריך לזכור הוא שחובה לשלם סכומי כסף עבור הגשת הבקשה ובחינה שלה על ידי הגורמים הרלוונטיים. אבל על אילו סכומים מדובר? המאמר שלפניכם יעשה לכם קצת סדר בבלאגן.

הגשת הבקשה – מהי העלות הבסיסית?

סכום האגרה עבור רישום סימן מסחרי נקבע על ידי משרד המשפטים, ומנוסח בסעיף 7 בפקודה. כמו כן, הסכום הנדרש עשוי להשתנות מדי מספר שנים. נכון לנקודת הזמן הנוכחית (תחילת 2017), עלות האגרה של הגשת בקשה לרישום סימן מסחר בסוג טובין אחד עומדת על 1,601 ש"ח.

חשוב לזכור שסכומים אלה הם עבור עצם הבקשה ולא קשורים לאישורה, כך שגם אם הבקשה תסורב הם לא יוחזרו. זה לא מפתיע על רקע העובדה שאנשי המשרד הממשלתי הרלוונטי בוחנים היטב את הבקשה בכל מקרה ומקרה.

תרחיש נוסף הוא זה בו מגישים בקשה לאישור טובין נוסף במסגרת אותה בקשה: נניח רישום אותו לוגו על מספר מוצרים נפרדים. במקרה הזה האגרה עבור כל טובין נוסף עומדת על 1,203 ש"ח. 

הארכה של מועד הבקשה אפשרית במסגרת תקנה 82 בחוק הרלוונטי, והמחיר שלה תלוי בפרק הזמן של ההארכה: החל מסכום של 73 ש"ח לכל סימן לתקופה של חודש ועד לסכום של 438 ש"ח לסימן לתקופה של חצי שנה.

עלויות פיננסיות אחרות שעשויות להיכנס לתמונה הן:

  • בקשה לתיקון של פנקס או בקשה לביטול סימן מסחר לכל סוגי הטובין עם הגשת הודעת התנגדות – 806 ש"ח.
  • הגשת בקשה להשמת טענות בדיון (בהתאם לתקנה 26) – 481 ש"ח.
  • הגשת בקשה לחידוש רישום סימן מסחר בהתאם לסעיף 32 לפקודה – 2,853 ש"ח.
  • חידוש לכל סוג טובין נוסף במסגרת אותו סימן מסחר רשום – 2,408 ש"ח.
  • אגרת טיפול בהגשת בקשה לרישום בינלאומי לפי סעיף 56 ג(1) לפקודה – 524 ש"ח.
  • אגרת החזרה לתוקף על פי תקנה 53 (א) לכל סוג טובין – 1,107 ש"ח.

סיוע באמצעות משרד פטנטים

רבים המעוניינים להגיש בקשה לרישום סימן מסחרי ומבינים שמדובר במשימה לא פשוטה, פונים בנקודת ההתחלה לאנשי מקצוע שיסייעו להם: החל מביצוע הבדיקות הראשונות לגבי האותנטיות של הסימן (כי חבל להגיש בקשה שסביר להניח שתסורב) ועד להתנהלות מול הגורמים הרשמיים של משרד המשפטי. השימוש בעורכי סימני מסחריים או פטנטים מקצועיים יכול להקל מאד על התהליך וגם להגדיל את סיכויי ההצלחה שלו.

הבעיה העיקרית, ניחשתם נכון, היא שהשירות הזה כרוך בתשלום. אין כאן נוסחה חד משמעית, כאשר המחיר עבור השירותים עשור להשתנות בין משרד פטנטים אחד לאחר. טווח העלויות כאן די רחב, החל מסכום של כ-1,500 ש"ח עבור הגשה "פשוטה" ועד לסכום של כמה מאות אלפי שקלים. יש שיחשבו שמדובר ב"כסף קטן" אל מול היתרונות של הסיוע המקצועי, ולעומתם כאלה שהעלות עבורם משמעותית ולא אפשרית למעשה. לכל עסק או נותן שירות יש את השיקולים שלו גם מהבחינה הזו.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *