האם משתלם לעסוק בייבוא מקביל? כל המידע על ייבוא מקביל וההשלכות המשפטיות

ייבוא מקביל, מעצם ההגדרה שלו ככזה, נעשה לצד הייבוא הרשמי של מוצר מסוים. זהו מצב די מורכב, אבל כזה שאם יודעים מה לעשות אפשר לצלוח אותו בכבוד – תוך כדי שגורפים רווחים משמעותיים עבור שיווק ומכירת המוצר המיובא.

רבים ששוקלים את אפשרות היישוב מקביל של מוצר מסוים רוצים לדעת את התשובה לשאלת מיליון הדולר, והיא עד כמה הייבוא משתלם עבורם. המדריך הנוכחי ינסה לספק תשובה לשאלה החשובה הזו, תוך התייחסות להיבטים המשפטיים ובעיקר הכלכליים של ייבוא מקביל בישראל בנקודת הזמן הנוכחית.

השאלה הראשונה: האם ייבוא מקביל הוא בכלל חוקי?

לפני שאתם מייבאים ולו פריט אחד לישראל, אתם צריכים לוודא שהייבוא שלו הוא אכן חוקי. מהבחינה הזו אין עדיין תשובה חד משמעית, כאשר נראה שהמוצר הספציפי הוא שעשוי לקבוע: יש בישראל תחומים בהם יש עדיין מונופול של גוף מסוים, כך שהייבוא המקביל יהיה אסור.

מנגד, בחלק מהמצבים הייבוא המקביל לא רק מותר, אלא גם מבורך: בין השאר במטרה ליצור את התחרות שעשויה לסייע בסופו של יום לצרכן הישראלי ולהוזיל את המחירים של המוצרים הרלוונטיים. רוב המוצרים כן עונים על ההגדרה הזו, ולכן אפשר לייבא אותם בראש שקט – כל עוד עושים את זה נכון.

מי שעוסק בייבוא מקביל יכול לייבא מוצרים מקוריים מטעם המותג הספציפי, ולמעשה חשוב מאד שהוא יקפיד על זה: ייבוא מקביל של מוצרים מזויפים מבטל את הזכויות הלגיטימיות של המייבאים. כך גם מבחינת הליך הייבוא, כאשר מהבחינה הזו אסור לייבא מגורמים לא מורשים, או לחלופין מגורמים אשר חתומים על הסכם שאוסר עליהם להפיץ את המוצרים שהם קיבלו לגוף אחר. לכל מקרה עשויים להיות חוקים משלו, ומכאן שמומלץ מאד לבצע בדיקות שונות לפני שמקבלים את ההחלטה.

הסיכונים והיתרונות הפוטנציאליים של ייבוא מקביל

בהתאם לאבחנה שעשינו מעלה, והדינמיות של העולם הכלכלי, יהיה זה קשה עד בלתי אפשרי לספק תשובה חד משמעית לשאלת הכדאיות של הייבוא המקביל. יש לתהליך הזה יתרונות וחסרנות, או אם תרצו: פוטנציאל רווח משמעותי לעומת מלכודות פיננסיות שאפשר להיתקל בהן.

היבט משמעותי ראשון הוא שההתמודדות כאן, בזירה הכלכלית, תהיה בדרך כלל מול שחקנים עסקיים חזקים מאד: יבואנים מורשים הם פעמים רבות גופים כלכליים גדולים מאד, שזה לא פשוט להתחרות מולם. בנוסף, לפעמים היבואנים הרשמיים או אפילו היצרנים מנסים לתקוע מקלות בגלגלים של היבואן המקביל, עם הגבלות שונות שהופכות את ההתמודדות לקשה עוד יותר.

מן העבר השני של המשוואה, לעוסקים בייבוא מקביל יש פוטנציאל רווח לא מבוטל. אם הם בוחרים מוצר מוביל שהביקוש לו בישראל גדול – ורצוי שהמוצרים שמייבאים יענו בהחלט על ההגדרה הזו -  הם יכולים לגרוף רווחים מרשימים מאד על המכירות, בצורה שתהפוך את ההחלטה על הייבוא לכדאית מאד.

זו הסיבה שחשוב מאד לבצע סקר שוק מקיף לפני שמתחילים בייבוא במטרה לראות מהם הביקושים של המוצר הספציפי, האם ניתן להעניק לרוכשים ערך מוסף ביחס לאפשרות הרכישה שלו אצל היבואן המקורי, מהו המחיר שאפשר לגבות עליו וכן הלאה.

בנוסף, להבדיל מהגופים הגדולים שלעיתים אינם גמישים או כבולים בהסכמי מכירה או שיווק חד משמעיים, ליבואנים מקבילים יש מרווח תמרון גבוה הרבה יותר. הם יכולים למשל להוזיל את המוצר המיובא על ידם, כפי שאכן קורה לא מעט, ובכך למשוך לקוחות חדשים. יש אמנם לקוחות שיעדיפו מראש את היבואן הרשמי (בעיקר במוצרים שרכישתם בדרך זו מקנה אחריות רשמית), אבל מנגד כאלה שיעדיפו לבחור בהצעה המשתלמת ביותר עבורם.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>