יבואן רשמי מול יבואן מקביל

אתם מעוניינים לייבא מוצר מסוים לישראל, אבל מישהו כבר עשה את זה לפניכם. למעשה, אתם בודקים קצת את התחום ומגלים שלמוצר הספציפי הזה יש כבר יבואן רשמי. האם זה אומר שאתם לא יכולים להגשים את החלום שלכם? ובכן, ממש לא.

המדיניות הנוכחית בישראל היא לעודד ייבוא מקביל ברוב התחומים, מתוך מטרה להגדיל את התחרות ולהוריד את יוקר המחיה בישראל, גם אם יש עדיין ענפים בהם קיים מונופול מסוים.

מה שחשוב להדגיש הוא שמי שמבצע ייבוא מקביל צריך במידה מסוימת ללכת בין הטיפות, ולהיזהר פן תוגש נגדו תביעה עבור גניבה. אז מתי אפשר להגיש תביעה מהסוג הזה? ומהן ההשלכות הכלכליות האפשריות של זה על היבואנים?

נושא סבוך בכל קנה מידה

הדבר הראשון שאתם צריכים להבין הוא שתחום הייבוא המקביל הוא הכל חוץ מפשוט כיום, כאשר הנסיבות הספציפיות של כל מקרה צריכות לשחק תפקיד. בין היתר צריך לשאול מהם ההסכמים של היצרנים מול היבואן הרשמי, איך בדיוק מתבצע הייבוא המקביל (פנייה לספקי המשנה? למחסני עודפי ייבוא?) וכן הלאה.

העובדה שהיצרנים המקוריים וגם היבואנים הרשמיים נוטים להציב מלכודות ואף מגישים תביעות לא תורמת. אין כאן איסור גורף לייבוא, כפי שכבר רמזנו מעלה, אבל תביעות המוגשות בתחום עשויות בהחלט להגיע אל בין כתלי המשפט השונים בשלב זה או אחר.

למרות שכל מקרה צריך להיבחן לגופו, אפשר לטעון שהנטייה הכללית של בתי המשפט היא ללכת לקראתם של היבואנים המקבילים. אחת התביעות המשמעותיות בתחום הייתה של טומי הילפיגר וסקאל כנגד מחסן היבואן.

התובעים טענו שעצם ההפצה של מוצרי טומי הילפיגר במחסן היבואן מהווה גניבת עין והפרה של סימן מסחר. בית המשפט אמנם קיבל חלקים מסוימים מהתביעה, אבל ברמה הכללית דחה את רוב הטענות וקבע שאין פסול בייבוא המקביל של המוצרים.

מקרה זה נחשב לתקדימי מכיוון שהוא הגדיל במידה מסוימת דברים שלא הוגדרו קודם לכן באופן רשמי, למשל ההבדל בין הפרה לבין שימוש מותר, השימוש הנכון בסימן המסחר של היצרן בפלטפורמות השונות (כולל האינטרנט) וכן הלאה.

המשרד שייצג את מחסן היבואן ושזכה בערעור בתביעה הוא משרד עורכי דין גרשוני שות' העוסק בכל האספקטים של ייבוא מקביל ואף מייצגים חברות גדולות במשק.

המקרה של המוצרים המזויפים

אחד המצבים המורכבים ביותר הוא ייבוא מקביל של מוצרים המתגלים כמזויפים. על פי חוק, היבואן המקביל חייב לייבא מוצרים מקוריים ולא מזוייפים, אחרת הוא נשאר חסר הגנה ועלול להיתבע בגין הפרת סימני מסחר, גניבת עין וסעיפים נוספים.

תביעות הנוגעות לסעיפים אלה עלולות להגיע לסכומי עתק, של כמה מיליוני או עשרות מיליוני שקלים, כך שאתם צריכים לעשות הכל כדי להימנע מהן. בחינה של טיב המוצר שאתם מייבאים, ושל הגורם שמספק לכם אותו, יכולה לעשות את רוב העבודה.

אל תהססו לבקש תעודת מקוריות או חשבוניות רכישה מהספק המקורי של המוצרים, כי בדרך כלל התשובות יימצאו בהן.

חשוב לשים לב שגם המסמכים האלה עשויים להיות מזויפים, ומכאן שהבדיקה שאתם מבצעים צריכה להיעשות בזכוכית מגדלת ותוך הצלבת מידע ממספר מקורות. מבחינה משפטית, אם מצליחים להוכיח שהמוצרים הם מקוריים, גדלים בצורה משמעותית הסיכויים שתביעה שתוגש כנגד היבואן המקביל תסתיים בניצחון שלו.

מצב אחר בו עשויים לשלם פיצויים בסכומי עתק הוא "רכיבה" על מסע פרסומי או שיווקי של היבואן המקורי. אם היבואן הרשמי עורך מבצע מסוים, מציג לראווה פרסומת או עושה דבר אחר שהיבואן המקביל מחקה, באופן שעלול ליצור בלבול אצל קהל היעד, ייתכן שהיבואן המקביל יידרש לשלם פיצויים בסכום לא מבוטל גם כן.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>